МЕНЮ САЙТУ

ОФІЦІЙНІ САЙТИ










ДРУЗІ САЙТУ




Будинок для дітей
та юнацтва



Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

"Формування  навчальної мотивації дітей 5-річного віку 
засобами ігрової діяльності"          
Сьогодні особлива увага приділяється освіті старших дошкільників. Вступ до школи  - переломний момент в житті кожної дитини. З метою підготовки  дітей до систематичного навчання у школі  та надання їм  рівних стартових умов, до Закону України «Про дошкільну освіту» внесено доповнення, які передбачають обов’язковість здобуття дітьми дошкільної освіти в її різних організаційних формах.         
Саме життя продиктувало необхідність створення нових форм роботи з 5-річним дітьми. Це дало змогу перейти на більш гнучкий режим праці, зручний для батьків, повніше розвивати природні нахили та інтереси малят.          
Сьогодні акцентується увага на особистісноорієнтований підхід до освіти. У зв'язку з тим освіта повинна не лише "озброювати" п'ятирічну дитину предметними знаннями, а передусім сприяти її особистісному зростанню, формуванню основ життєвої компетентності, вихованню елементарних реалістичних уявлень про світ та саму себе, оптимістичного світобачення, прищеплення навичок практичного життя.   «Починати навчання дітей зі школи – це означає зводити будівлю на піску і без фундаменту»,- наголошувала видатний педагог Н. Лубенець.         
Питання щодо обов'язковості здобуття дітьми старшого дошкільного віку дошкільної освіти назрівало уже давно, тому що всі (в першу чергу батьки) зрозуміли, що це - необхідність. Адже це, насамперед — перевага для дитини.           
У дошкільному закладі дитина має більше можливостей для формування готовності до шкільного навчання.  Побудова освітнього процесу ДНЗ передбачає залучення дітей до різних видів діяльності, де вони мали б змогу проявляти свою активність. Багато батьків заперечать, звичайно, адже виховуючись у сім’ї, дитина може навчитися читати, рахувати, висловлювати свою думку, робити умовисновки, малювати не гірше, ніж в садочку.               Але при всій повазі до сімейного виховання, варто зазначити, що воно позбавляє дошкільника повноцінного спілкування з однолітками, яке вкрай необхідне для того, щоб дитина оволоділа соціально-комунікативною компетенцією, яка передбачає обізнаність з різними соціальними ролями людей (знайомі, незнайомі, свої, чужі, діти, дорослі, жінки, чоловіки, дівчатка, хлопчики, молоді, літні тощо); з елементарними соціальними та морально-етичними нормами міжособистісних взаємин; уміння дотримуватися їх під час спілкування.         
Йдеться про здатність дитини взаємодіяти з людьми, які її оточують: узгоджувати свої дії, поведінку з іншими, усвідомлювати своє місце в соціальному середовищі, позитивно сприймати себе, вміти співпереживати, співчувати, допомагати іншим, обирати відповідні способи спілкування в різних життєвих ситуаціях.         
Батькам ватро замислитися над приорітетами у виборі форм здобуття дошкільної освіти, принаймні, дитиною 5-річного віку, надавши перевагу дошкільному закладу.         
Є ряд свідчень, коли діти, які не відвідували дитячий садок, дуже важко адаптувалися до нових умов шкільного навчання і, навпаки, діти, що виховувалися в сім’ї, активно включалися в шкільне життя.                                                                                                                   
Дітей слід підготувати до самостiйності, навчити поводитися у колективі, спілкуватися, дотримуватися певних правил поведінки. П’ятирічну дитину «ламати» не можна, не можна й неможливо зробити з неї дошкільня, яке готується до школи. Якщо замість «шкільних» завдань дітям цього віку пропонувати мотивовану діяльність, цікаву гру, то розвиватися вони будуть  набагатоуспішніше.         
Гра—провідна діяльність дитинства. Найважливіша ознака дитячої гри— цілковита захопленість. Дитина повністю поринає у гру. Трапляється, що вона забуває про все — їжу, сон, оточуючих, реальне життя. У такі хвилини дитина живе в іншому світі. Крім цього, подібна захопленість доповнюється емоційною насолодою.          
Тому не варто дивуватися, якщо дитина розлючується, коли дорослі необережно порушують її гру, переривають те, що повинно тривати в її фантазії,— відбувається конфлікт двох світів, двох розумінь серйозності справи. З точки зору дорослих, дитина всього лише грається і вже час займатися кориснішими справами (вечеряти, вмиватися, гуляти тощо). А з точки зору дитини, вона зайнята дуже цікавою роботою, і перш ніж іти кудись,вона повинна її доробити. Чого ж діти вчаться під час гри? Насамперед, дитина відкриває світ, знайомиться з речами, їхніми властивостями та призначенням. Гра активізує дитину, тримає напоготові її нервову систему, виробляє імунітет проти прикростей і тиску. Під час гри тренуються рухові здібності,  дитина вчиться орієнтуватися на площині та в просторі, розширюється її світогляд. І це ще не все: під час гри дитина збагачує також і світ своїх переживань, повторює та знову переживає все приємне та неприємне, що щодня відбувається довкола неї. 
         Гра п'ятирічного дошкільника відзначається своєрідним переходом до нової якості гри. Дитина вчиться гратися не тільки поруч або в компанії дітей, але й, що є найголовнішим,— разом із ними. Йдеться в буквальному розумінні про зіграність. Така перша зіграність багато що визначає в житті людини. По суті, вона означає початок співіснування разом із однолітками, зі своїм поколінням. Гра з іншими дітьми — не забавка, не заповнення вільного часу, якого в дитини вдосталь. Гратися з іншими дітьми означає розділяти з ними час, місце, іграшки, думки, плани.         Дитина дізнається на практиці, що вдається лише та справа, до якої кожний у міру своїх сил докладе рук, а це вже є основами співпраці. У вільному спілкуванні з однолітками дитина вчиться тактики та практики взаємин, їй доводиться бути як співробітником, так і товаришем.
         Отже, під час гри дитина змушена вчитися розуміти особливості характерів інших, оцінювати їхні вчинки, пристосовувати свою поведінку до їхніх вимог — а це вже вагома школа практичної психології. Тому що вік п’яти років -  найбільш критичний у дитячому садку. З одного боку, в організмі дитини ще відбуваються процеси фізіологічного й психологічного становлення, а з іншого, дорослі вже ставлять їх перед необхідністю жити за встановленою «нормою».         
Гру недарма називають дев'ятим валом дитячого розвитку. Те, на що дитина здатна в процесі гри, ще недоступно їй в будь-якій іншій діяльності. Граючись, вона швидше поділиться з однолітком, поступиться йому, допоможе, виявить витримку та терпіння. В ігровій формі легше запам'ятати, вивчити, зрозуміти новий матеріал. Розвиток самостійності, відповідальності, уміння стримувати свої бажання, зважати на інших — усе це виникає насамперед під час гри.          
У старшому дошкільному віці гра стає сюжетно-рольовою: діти перебирають на себе ролі дорослих людей і в узагальненій формі, в ігрових умовах відтворюють діяльність дорослих і взаємини між ними. 
         Дорослий і його дії стають для дитини зразком не тільки об'єктивно, але й суб'єктивно: дитина не просто імітує дії дорослих, вона ототожнює себе із соціальною роллю дорослого. Гра поступово стає стійкішою, тривалішою, дошкільники п'ятого року життя вже здатні гратись в одне і те саме кілька годин поспіль, а деякі їхні ігри можуть тривати навіть кілька днів. Перші п’ять років життя дітей завершуються тим, що дорослі готові поглянути на них як на тих, хто розуміє життя. Ця оцінка їхніх можливостей називається «старший вік». Як «старші», ці діти повинні стати іншими у суспільстві, набути іншої самосвідомості. У новому просторі життя треба вміти ітти на компроміс, слухати і чути інших. «Старші» діти виявляють, що для спільного життя треба узгоджувати свій вибір, переконувати напарника і словами, і справами.         
В цей період гра сприяє становленню також і довільної поведінки дитини. Механізм керування своєю поведінкою (тобто дотримання правил) формується саме під час гри, а вже згодом упроваджується в інших видах діяльності.  Спочатку діти контролюють одне одного, а потім — кожний сам себе. 
         Дитині 5 років ще складно перенести механізм довільності, що формується під час гри, на неігрові ситуації: те, що легко вдається дитині в процесі гри, значно гірше виходить на вимогу дорослих (наприклад: під час гри дошкільник може тривалий час перебувати у позі вартового, але стояти прямо і не рухатися за наказом дорослого йому важко).         
Чи замислюємося ми, дорослі — педагоги, батьки — над таким близьким і до болі рідним кожному з нас поняттям "Дитинство"?А  провідною діяльністю у житті кожної дитини дошкільного віку все ж таки залишається гра.          
Спадає на думку цікавий та змістовний вислів : «Де гра – там радість».  Адже гра являє собою особливу діяльність, яка розквітає в дитячі роки і супроводжує людину протягом всього його життя.         
У надрах гри зароджуються і диференціюються  різні види діяльності. Під час гри дитина опановує компонентами, властивими будь-якої діяльності: вчиться ставити мету, планувати, досягати результату.Потім  переносить ці вміння в інші види діяльності, зокрема, на навчальну.         
Для дітей ігри мають виняткове значення: гра для них навчання, гра для  них - праця, гра для них - серйозна форма виховання. Гра - це спосіб пізнаннянавколишнього, вона повністювідповідаєпотребам дитини, виховує у неї такі якості, як життєрадісність, активність, жвавість уяви, допитливість.         
У кожній грі є значуща для дитини мета.Цілі не є постійними.У міру розвитку гри змінюєтьсяхарактерцілей: від наслідувальних діти поступово переходять до обдуманих, мотивованим цілям.            
Найбільш корисні для дитини старшого дошкільного віку такі навчально-дидактичні ігри та іграшки, які він може зробити власними руками, зібрати або розібрати. Дітям потрібні такі ігри, в яких вони відкривають для себе нові знання, які допомагають розвивати уяву, пам'ять,мислення і мову дитини, його здібності.         
Гра з іншими дітьми — не забавка, не заповнення вільного часу, якого в дитини вдосталь. Гратися з іншими дітьми означає розділяти з ними час, місце, іграшки, думки, плани. Дитина дізнається на практиці, що вдається лише та справа, до якої кожний у міру своїх сил докладе рук, а це вже є основами співпраці. У вільному спілкуванні з однолітками дитина вчиться тактики та практики взаємин, їй доводиться бути як співробітником, так і товаришем.         
Ігри, виконують особливу роль у розвитку волі дітей, причому кожен вид ігрової діяльності вносить свій специфічний внесок у вдосконалення виховного процесу.Конструктивні, предметні ігри, які проявляються першими у віковому розвитку дитини, сприяють прискореному формуванню довільної регуляції дій: сюжетно - рольові ігри ведуть до закріплення в дитини необхідних вольових якостей особистості.         Гра не підлягає жорсткої регламентації це самостійна діяльність дітей, однак, з огляду на її величезний виховний вплив на дитину, дорослі керують іграми дітей, створюють умови для їх виникнення та розвитку.                      
 Переоцінити значення гри в житті дитини важко, а уявити дитинство без неї взагалі неможливо. У народі кажуть «Хочеш бути здоровим – грайся, хочеш бути розумним – грайся, хочеш бути щасливим – грайся!». Гра – це чарівна скринька, за допомогою якої можна навчити дошкільника читати, писати і головне, - мислити, спостерігати, доводити, розуміти, творити.         
Розвинути у старшого дошкільника передумови навчальної діяльності - це, значить, виховати в нього усвідомлене позитивне ставлення до навчальної та громадської діяльності, змусити його зрозуміти важливість і необхідність навчання у школі: викликати в ньогобажання статишколярем; порушити симпатію до учнів, прагнення бути схожим на них, повага до особистості та професії вчителя                
Недарма, мабуть, вважають, що той, хто в дитинстві багато та захоплено грався, подорослішавши, зможе так само багато та захоплено працювати. Тому не варто зверхньо ставитися до дитячих ігор і вважати, нібито гру та роботу відділяє прірва, звісно, у розвивальному значенні. Адже і ми, дорослі, не завжди помічаємо той момент, коли в нас під руками гра перетворюється на роботу, а робота — на гру: це чудово, якщо людина здатна перетворити на захоплення свою працю.
Вхід на сайт

Пошук

Календар